Igår var jag inne på skolan för att göra den praktiska delen på Blått certifikat. 

Jag gjorde även den delen på teorin som jag missade och den här gången klarade jag det :)
Så teorin är avklarad. 

Det praktiska då?
Det är uppdelat i fyra delar. 

Mätövning
Jag började med mätövningen där jag skulle mäta en del olika mått och protokollföra dem. 
På den delen blev jag godkänd. 

Felsökning
På felsökning skulle jag gå igenom ett färdigt program och helt enkelt hitta fel i det. 
På den delen blev jag inte godkänd och måste alltså göra om den. 
Jag var ett poäng ifrån att bli godkänd så det var ju lite halvsurt :)




Programmering
Här fick jag en ritning och verktygslista och skulle med det göra ett program. 
Jag fick lite bråttomt på slutet och missade på något. 
På den delen blev jag inte godkänd så den delen får jag också göra om. 
Också ett poäng ifrån!!!




Optimering
Här får man, precis som på felsökningen, ett färdigt program och ska hitta saker som kan optimeras för att förkorta tillverkningstiden. 
På den delen blev jag godkänd. 
Jag hittade även ett fel/en optimering som inte fanns med i facit, så Peter ringde Skärteknikcentrum som certifierar och meddelade detta :)

Så så var det med det, två delar som jag får göra om :)


Kommentera

Publiceras ej